Die Brücke
Die Brücke
Czytając wydanie gazety Wielcy Malarze traktujące o Ekspresjonistach Niemieckich, wiele razy w trakcie tej lektury natknęłam się na nawiązanie do grupy Die Brücke.
To grupa niemiecka, dzięki której termin ekspresjonizm został poznany przez wielu. Bardzo lubię ten nurt, kiedy rozpoczynałam swoją przygodę ze sztuką, był moim ulubionym. Teraz również go preferuję, ale nie takk bardzo, jak inne.
Byli założyciele grupy, ale byli również artyści, co to z owym zgrupowaniem mieli wiele wspólnego, a mimo tego nie przynależeli do niej.
Ale dosyć tego monologu. Przejdę do zasadniczego pytania, od którego zadania, mam nadzieję, rozwinie się ciekawa dyskusja. Dla tych, co to znają te ugrupowanie dobrze bądź przeczytały jedynie nieco na ten temat. Ale nie tylko.
Czy dobrze się stało, że forma ekspresywna w dziełach plastycznych zaczęła się objawiać?
Ulubieni przedstawiciele tego nurtu i dlaczego?
Czy fakt, że artyści ci nie dbali o realizm, a jedynie ekspresję wyrażającą się na przykład we własnym patrzeniu na kształty i plamy barwne (groteskowe przedstawianie modelek tych artystów, których imion zapomniałam) jest dobre?
Zapraszam do dyskusji.
To grupa niemiecka, dzięki której termin ekspresjonizm został poznany przez wielu. Bardzo lubię ten nurt, kiedy rozpoczynałam swoją przygodę ze sztuką, był moim ulubionym. Teraz również go preferuję, ale nie takk bardzo, jak inne.
Byli założyciele grupy, ale byli również artyści, co to z owym zgrupowaniem mieli wiele wspólnego, a mimo tego nie przynależeli do niej.
Ale dosyć tego monologu. Przejdę do zasadniczego pytania, od którego zadania, mam nadzieję, rozwinie się ciekawa dyskusja. Dla tych, co to znają te ugrupowanie dobrze bądź przeczytały jedynie nieco na ten temat. Ale nie tylko.
Czy dobrze się stało, że forma ekspresywna w dziełach plastycznych zaczęła się objawiać?
Ulubieni przedstawiciele tego nurtu i dlaczego?
Czy fakt, że artyści ci nie dbali o realizm, a jedynie ekspresję wyrażającą się na przykład we własnym patrzeniu na kształty i plamy barwne (groteskowe przedstawianie modelek tych artystów, których imion zapomniałam) jest dobre?
Zapraszam do dyskusji.
Re: Die Brücke
Jedynie z ekspresjonizmem kojarzy mi się "Krzyk", który zarazem jest moim ulubionym obrazem. W liceum nie miałam plastyki, tylko w podstawówce i gimnazjum. W gimnazjum tylko przekrojowo dowiadywałam się o poszczególnych nurtach plastycznych, jednak ekspresjonizm spodobał mi się z nich wszystkich najbardziej, bo nie był tak poukładany, jak impresjonizm i nie tak osobliwy, co kubizm.
Sądzę, że zaproponowali pewien sposób patrzenia na świat. Ludzie mieli dość nudnego impresjonizmu i malowania obrazów na jedno kopyto, identyczną techniką, więc powstała opozycja do tego nurtu.
Szczerze mówiąc, historia sztuki mnie zaczęła interesować od gimnazjum, ale nigdy nie miałam wystarczająco chęci, aby w to się zagłębić. Może to się zmieni.
Trudno oceniać, czy jest dobre w obiegowym tego słowa znaczeniu, bo co to znaczy "dobre"? W sensie: prawidłowe pod względem technicznym czy estetycznym? Jeśli tylko ci malarze widzieli w tym sens i posiadali grupę wielbicieli, kupujących ich obrazy, to widocznie na tyle dobre, aby zachwycili się tym miliony na świecie.Pytalska pisze:Czy fakt, że artyści ci nie dbali o realizm, a jedynie ekspresję wyrażającą się na przykład we własnym patrzeniu na kształty i plamy barwne (groteskowe przedstawianie modelek tych artystów, których imion zapomniałam) jest dobre?
Sądzę, że zaproponowali pewien sposób patrzenia na świat. Ludzie mieli dość nudnego impresjonizmu i malowania obrazów na jedno kopyto, identyczną techniką, więc powstała opozycja do tego nurtu.
Szczerze mówiąc, historia sztuki mnie zaczęła interesować od gimnazjum, ale nigdy nie miałam wystarczająco chęci, aby w to się zagłębić. Może to się zmieni.
Re: Die Brücke
Dafne, ano w sensie dobre nie chodziło mi o wartości estetyczne, a raczej o to, jak ich sztuka wpływała na rzeczywistość. Dlatego sztuki plastyczne ogółem są dla mnie wizją wizualną, pochodzącą z umysłu artysty.
Ja od Krzyku właśnie rozpoczynałam swoją przygodę nie tyle co z ekspresjonizmem, co ze sztuką w ogóle. Szkoda tylko, że Edward Munch nie dał się zaprosić do tej grupy...
Ja od Krzyku właśnie rozpoczynałam swoją przygodę nie tyle co z ekspresjonizmem, co ze sztuką w ogóle. Szkoda tylko, że Edward Munch nie dał się zaprosić do tej grupy...
Re: Die Brücke
Jeśli znasz jakichś ciekawych ekspresjonistów, możesz się podzielić.
Jak to rozumieć?Pytalska pisze:Szkoda tylko, że Edward Munch nie dał się zaprosić do tej grupy...
Re: Die Brücke
Nie rozumiem pytania.Jak to rozumieć?
Głównie to Emil Nolde, pewno dlatego, bo środki wyrazu, jakie są w dziełach zawarte, w naszym wypadku są niezwykle podobne.
Ale lubuję się równie bardzo w Erichu Heckel, bo tworzy wspaniałe kontrasty, dzięki czemu niepokój aż razi po oczach.
Polecę również Oskar Kokoschka, no bo... ta groteska. I zestawienie barw i silne ich nasycenie.
Tyle wystarczy, czy się jeszcze bardziej rozpisać?
Re: Die Brücke
Dotąd sądziłam, że Munch mówił, że jest ekspresjonistą i zdziwiło mnie zdanie, że nie dał się zaprosić do tej grupy.Pytalska pisze:Nie rozumiem pytania.
Dzięki za propozycje ;-).
Re: Die Brücke
Nie ma sprawy.
Wiesz, i ja się zdziwiłam, że odrzucił tą propozycję.
Ale jakby nie patrzeć, Munchowi bliżej do symbolizmu.
Wiesz, i ja się zdziwiłam, że odrzucił tą propozycję.
Ale jakby nie patrzeć, Munchowi bliżej do symbolizmu.
Re: Die Brücke
Lubię Otto Muellera i jego Liegende. Ten obraz jest taki niesamowicie subtelny, z chęcią bym go sobie powiesiła nad łóżkiem. Jego wszystkie obrazy są w stonowanych barwach i z wyrazistymi konturami. Malował głównie kobiece akty, ale też sporo scen z życia cyganów, jak np. Cygan. Jego malarstwo poznałam chyba najlepiej ze wszystkich artystów zrzeszonych w tej grupie. Lubię taką prostotę.
Re: Die Brücke
adelia, chcąc poradzić się Wujka Google by zapoznać się z tym dziełem, napotkałam kilka wersji. Mogłabyś dać linka do tego tworu? Byłabym dozgonnie wdzięczna.
Re: Die Brücke
Pytalska, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... a1914.jpeg o ten mi chodzi. Urzeka mnie.
Re: Die Brücke
Jest ciekawy, ale ja wolę silniejsze kontrasty.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości